Rätt rutiner hos Crossfix

Läs om deras resa med Verendus

Strax utanför Piteå ligger Crossfix, fullserviceanläggningen för BRP:s varumärken. Här arbetar ett gäng passionerade skoternördar som drivs av hantverket med maskinerna och att leverera service i världsklass till sina kunder.

Crossfix driver försäljning av snöskotrar, släpvagnar och ATV, samt kläder och tillbehör. Kunderna kan också köpa reservdelar via deras egna webshop. Navet i verksamheten är dock verkstaden som idag har fem anställda mekaniker, och som 2024 blev utsedd till Årets Verkstad av Lynx och Ski-doo.

– Verkstaden har alltid varit grundkärnan hos oss, men när vi fick frågan från en BRP-agentur om att även sköta försäljning valde vi att köra på. När vi fick helheten med verkstad och butiksförsäljning insåg vi att vi behövde ett bra affärsstöd. Till en början skötte vi en stor del av vår planering via olika kalenderlösningar, men det var inte hållbart i längden. Då började vi se oss om efter branschspecifika affärsprogram, säger Jonas Brännström på Crossfix.

Efter att ha frågat runt i branschen, samt tittat på de större affärsprogrammen på marknaden föll valet till slut på Verendus.

– Verendus kändes som en lokal leverantör med fokus på samarbete och lyhördhet för våra behov. Vi såg också en stor fördel i att det är ett komplett system som ger oss en helhet, eftersom verksamhetens olika delar arbetar i samma system, berättar Jonas.


"Du kan tjäna pengar på att sälja 10 maskiner med höga marginaler, men har du inte ordning och struktur i grunden blir du inte lönsan i det långa loppet"

Jonas Brännström, Crossfix

I takt med sin tillväxtresa har Crossfix kopplat på de funktioner som de behövt. Förutom modulerna Affärsstöd, Verkstad och Butik använder de också integrationer som digital signering med Scrive, betalfunktionen Zaver samt Fordonsvisaren som underlättar digital försäljning och annonsering. Jonas medger att man som handlare måste vara beredd på att ändra arbetssätt och rutiner för att få ut max av Verendus – men att det också ger ett mycket effektivare sätt att arbeta på.

– Vi har ett motto här, och det är att inget ska falla mellan stolarna. En säljare ska inte springa med en post- it lapp till en mekaniker, och ingen ska glömma en beställning så att mekanikern står på en bokad service utan reservdelar. Därför jobbar vi med ett system som är vattentätt, om någon är sjuk eller borta så finns informationen i Verendus ändå. Lager och lagerhantering är centralt i vår verksamhet och därför vill vi ha stenkoll på var vi har alla saker och när vi ska beställa mer. Slipper vi att leta efter saker så tjänar vi in tid som i stället kan läggas på något annat, och där är Verendus verkligen ett stort hjälpmedel för oss, säger Jonas.

Varför skulle du rekommendera en annan branschkollega att jobba i Verendus?

– Det skapar ordning och reda. Vi har fått ett bra arbetsflöde tack vare ett bra system som ger oss rätt rutiner – och det är det vi tjänar mest pengar på. En beställning kan gå genom säljare, mekaniker och kundmottagare utan att du egentligen behöver prata med någon, och det är ju otroligt smidigt! Idag kan du tjäna pengar på att sälja 10 maskiner med höga marginaler, men har du inte ordning och struktur i grunden blir du inte lönsam i det långa loppet. Sen finns det säkert system med bättre funktioner, men att Verendus är lyhörda gör att det är dem vi vill jobba med. Det är också roligt att flera BRP-handlare använder samma, så har vi en önskan om en funktion så lyssnar de på oss. Verendus har sen starten varit en smidig leverantör som ser till våra behov, och så hoppas jag det fortsätter vara, avslutar Jonas.

Intresserad av att veta mer?

Boka demo!

Boka demo

Vi visar gärna hur du kan jobba smartare. Fyll i formuläret så visar vi dig fördelarna med Verendus!

Håll dig uppdaterad och få senaste nytt från Verendus – prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Till toppen av sidan