Johans MC

Växlar upp för framtiden med Verendus

Under devisen ”För dig som älskar motorcyklar” har Johans MC i mer än 40 år levererat kompetens, erfarenhet och expertis kring det fria livet på två snabba hjul. Häng med till en fartfylld anläggning i Göteborg och upptäck hur en av landets största MC-återförsäljare upplever skiftet till Verendus i sin verksamhet.

1982 grundade motorcykelentusiasten Johan Isebäck sin första MC-butik i Göteborg. Redan nästföljande år var butiken Sveriges största återförsäljare av Harley Davidson. Sedan dess har det rullat på, och genom åren har fler anställda och fler varumärken hittat till den 3500m² stora anläggningen i Tagene, dit verksamheten flyttade 2011. Idag finns här, förutom Johan själv, ytterligare 21 passionerade motorcykelfantaster som erbjuder försäljning, förmedling, verkstad och vinterförvaring. 

– Vi siktar på att kunna erbjuda våra kunder allt de behöver inom MC. Till oss kan du komma för att köpa eller sälja motorcykel, samtidigt som du kan få hojen servad, köpa nytt ställ eller provåka. Bor du inte i närheten finns vår webshop med allt från reservdelar och tillbehör, till kläder och utrustning. Vi brukar säga att det enda vi inte har är uthyrning och körskola, berättar Nicklas Alsin, vice VD och operativ chef hos Johans MC.


Hos Johans MC hittar du Triumph, Kawasaki, Suzuki, Aprilia, Vespa & Piaggio

Besök www.johansmc.se


Att byta system för framtiden

För några år sedan började Johans MC se sig om efter en ny lösning för att kunna stötta verksamheten framåt på bästa sätt.

– Vi var inte missnöjda med vårt tidigare system, men vi kände att vi behövde hitta en modern, framtidssäkrad och webbaserad lösning. Verendus verkade vara en framåtlutad partner som ser till branschens behov – de utvecklar inte för enskilda kunder, utan vill hitta bra och flexibla lösningar som passar flera handlare, menar Nicklas.

Efter att ha utvärderat olika system en period och frågat vad branschkollegorna rekommenderade, föll valet till slut på Verendus. Att byta affärssystem är oftast ingen smärtfri process, och för en MC-handlare är det särskilt viktigt att börja arbetet under lågsäsongen - långt innan kunderna börjar ge sig ut på vägarna för vårens första åkturer. En bra onboarding är därför en förutsättning för en smidig start.


Nicklas Alsin,
Vice VD och Operativ Chef

– Vi försökte komma igång under lågsäsongen, men det blir alltid snabbt mer att göra och svårt att hinna med allt i hektiska perioder. Många i personalen har varit med i flera år, och har bara vana från det tidigare systemet så det är klart att nya rutiner och arbetssätt tar tid att implementera. Men vi blir bättre och bättre för varje dag som går. Det fortsatta stödet och supporten har också varit bra från Verendus, vi får alltid snabba svar, berättar Nicklas.  

"Saker som tidigare tog flera minuter att starta upp, kan vi nu göra på några sekunder och det sparar ju värdefull tid."

Nicklas Alsin, vice VD och Operativ Chef

Från långa Excel-listor till ett optimerat flöde

Den största förändringen som Johans MC upplever efter systemskiftet är hur enkelt och snabbt det mesta har blivit i deras processer, framför allt från offert till försäljning.

– Saker som tidigare tog flera minuter att starta upp, kan vi nu göra på några sekunder och det sparar ju värdefull tid. Jag märker främst en positiv förändring i fordonsförsäljningen, där flödet från offert till signat avtal är mycket enklare. Och om vi har gjort service eller bytt däck så är det nu mycket lättare att ta beslut på inbyten och försäljningspriset. Vi ser vad som blir kvar efter alla kostnader, och på kronan vad vi har tjänat på affären, berättar Nicklas.

Alexander Aldén, administrator och leveransansvarig hos Johans MC, märker ett mycket bättre flöde mellan verksamhetens olika delar.

– Nu kommunicerar helheten; de olika modulerna för försäljning, butik och verkstad ”pratar” med varandra. Tidigare var exempelvis verkstaden separat från vårt system, så det fanns inget naturligt flöde från försäljningen dit vilket ibland skapade extra detektivärenden. Nu ser vi helheten på ett annat sätt och har en mycket bättre överblick, berättar Alexander. 

Just den förbättrade överblicken är något som han ofta återkommer till. Fordonslagret, som tidigare hanterades i svåröverskådliga Excel-filer, är nu tydligare presenterat i en användarvänlig vy.

– Jag har mycket bättre koll på exakt vad vi har i lager, när fordonen ska komma, när de ska hämtas för leverans, och så vidare, förklarar Alexander. 

Framåt med e-handel

När Johans MC utvärderade olika affärssystem var ett tydligt krav att det behövde kunna integreras med både bokföring och webshop. Just webshopen har blivit en allt viktigare marknadsföringskanal för verksamheten, och är en viktig katalog utåt till kund där de erbjuder tusentals artiklar inom utrustning, servicepaket och reservdelar.

– Vi hade redan en bra webshop från en annan leverantör på plats, så det var ett omfattande artikelsortiment som skulle flyttas med nu - men övergången till Verendus lösning har gått relativt smidigt och vi har fått väldigt fin support längs med vägen. Med den nya plattformen ser vi stora fördelar i att kunna skala upp och enklare integrera hemsidan och webshopen. E-handeln blir ett allt viktigare ben att stå på framåt för oss, menar Nicklas.  

Resan har bara börjat

Med Verendus har Johans MC tagit ett viktigt kliv mot en mer effektiv vardag – där allt från försäljning till verkstad, lager och e-handel hänger ihop i ett och samma system. Resultatet är en bättre överblick, snabbare processer och mer tid att lägga på det som verkligen betyder något: kunderna som älskar motorcyklar. Och även om resan med Verendus precis bara har börjat, känns riktningen tydlig.

– Vi är fortfarande nybörjare i det, men såhär 6 månader in känner vi oss väldigt nöjda med att vi gjorde bytet. Det är användarvänligt och självförklarande, så även om du är ny blir du snabbt bekväm i systemet eftersom det leder dig genom alla processer. Vi letade efter ett system som vi kunde fortsätta växa med - och det har vi fått, avslutar Nicklas Alsin. 

Jag kan planera min tid på ett helt annat sätt – överblicken gör att jag är mer delaktig i schemat än tidigare. Om jag ser att det finns en lucka i schemat kan jag be chefen att trycka in ett extra serviceärende. Jag tycker också färgkoordineringen är kanon, det gör överblicken ännu tydligare."

  • Robert Acevski, tekniker

"Verendus har ett väldigt intuitivt flöde och ett gränssnitt som både ser bra ut och är enkelt att arbeta med. Vi är fortfarande nya i det – men för mig underlättar det planeringen, och mekanikerna uppskattar att det är ett tydligare schema. Det är också enklare att följa upp statistik som tid och kostnader, vilket gör att vi kan utveckla verksamheten på ett bättre sätt.  

Alexander Ungell, verkstadschef

Tack för förtroendet och att vi fick komma på besök!

Läs mer om de produkterna som Johans MC använder:

Affärsstöd, Verkstad, ButikBilvision, Fortnox, Swish

Boka demo!

Boka demo

Vi visar gärna hur du kan jobba smartare. Fyll i formuläret så visar vi dig fördelarna med Verendus!

Håll dig uppdaterad och få senaste nytt från Verendus – prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Till toppen av sidan