Vincents

Ett vinnande arbetssätt i Varberg

Vincents är pionjären inom professionell förmedling av varudeklarerade, begagnade husbilar och husvagnar. Med digitala verktyg, vass annonsering och ett professionellt arbetssätt har Vincents lyckats fånga både äldre och yngre generationer på jakt efter sitt nästa hem på fyra hjul. Häng med till en av Verendus kunder på västkusten och upptäck hur en vinnare jobbar!  

Många som passerar längs med motorvägen strax norr om Varberg känner igen den stora skylten med ett rött och vitt eklöv med namnet Vincents. Vad de flesta kanske inte känner till är att eklövet anspelar på grundaren Vincent Schafflers kanadensiska ursprung. Schaffler växte upp i Edmonton, Kanada, där helgerna tillbringades med familjen för att campa vid sjöar eller i bergen. Till Sverige kom han för att studera, och efter att ha träffat sitt livs kärlek blev han kvar. För att kunna försörja sig valde han att satsa på sin passion för entreprenörskap, friluftsliv och motorcyklar - och resultatet blev Sveriges första förmedlingsverksamhet för motorcyklar. I takt med att verksamheten växte lades även husvagnar och husbilar till utbudet, och idag är Vincents landets ledande företag för professionell förmedling av varudeklarerade, begagnade husvagnar och husbilar 

Rutiner skapar trygghet – både för säljare och kund

Idag finns två anläggningar, den större strax utanför Varberg som förutom förmedling även erbjuder verkstad och tillbehör, samt en systeranläggning norr om Kalmar. Årligen förmedlas mellan 600 och 700 varudeklarerade fritidsfordon från Vincents, och företaget kan stoltsera med ett genomsnittsbetyg på 4.4 av 5 i kundnöjdhet. Ett tydligt framgångsrecept har varit att skapa rutiner och standardiserade arbetssätt som gör att såväl köpare som säljare känner sig trygga under hela förmedlingsprocessen. Det är här som Verendus kommer in i bilden, vars affärssystem Vincents har lutat sig mot sedan många år tillbaka. 

– Det som förenklar för oss är att allt är samlat i ett och samma system. När vi skapar ett kontrakt eller en arbetsorder kan alla medarbetare komma åt det och jobba i det, berättar Julia Nygård, fordonsintagare på Vincents. 

Julia Nygård,
Fordonsintagare

För Julia och medarbetarna är det viktigt att inget faller mellan stolarna. Oavsett om det handlar om personalen på intag, i verkstaden eller de som beställer reservdelar så kan alla gå tillbaka och titta vad som har gjorts eller ska göras. 

– Vi har utformat en tydlig arbetsgång efter en funktion i Verendus där man skapar ”taggar” på en arbetsorder. När vi får in en bil på intag så taggar vi den med ”Ankommen”. Då vet verkstaden att det är dags att inspektera fordonet, göra fukttest, och påbörja varudeklarationen. När teknikerna är färdiga och markerar den som ”Klar” går den vidare till reservdelsansvarig som tittar efter om något saknas och behöver beställas. Vi skickar en prisförfrågan till leverantören, och sedan stämmer vi av kostnaden med kunden. De här taggarna har skapat en väldigt tydlig rutin för oss och utgör en viktig back-up funktion; alla kan ta över ett ärende även om någon är sjuk eller har semester. Med Verendus har vi allt i samma flöde, vilket verkligen underlättar vår planering, förklarar Julia.  

"Med Verendus har vi allt i samma flöde, vilket verkligen underlättar vår planering"

Julia Nygård, Vincents

Enklare offertprocess

För en kund som anlitar Vincents för förmedlingsuppdrag är det viktigaste, förutom en smidig process, också att de får ett ungefärligt värde på affären. För fordonsintagarna på Vincents är därför den Digitala inbyteslistan ett stort stöd i offertprocessen, som ger mer precisa kalkyler.  

– Baserat på vad andra Verendus-anläggningar säljer sina objekt för får vi ett marknadsvärde på samma eller liknande modeller, vad en ny kostar och vad en äldre skulle kosta. En klar fördel är att vi ser det faktiska försäljningspriset, och inte bara det annonserade. Det gör det enklare för oss att ge en träffsäker offert till kunden, menar Julia. 

Vill möta kunden online

Digital annonsering har blivit en nyckel i Vincents förmedlingsstrategi för att ge säljaren fler kanaler att nå ut till, samtidigt som de når fler potentiella kunder som söker fordon online. 

 – Det är inte bara de mellan 60-70 år som letar husvagn eller husbil längre, utan även barnfamiljer och yngre generationer – och vi märker att de gör mer research online innan de kommer hit. Där försöker vi vara framåtlutade och jobbar en hel del med våra sociala medier och digital annonsering för att kunna möta dem redan på det stadiet. Vi lägger mycket krut på proffsig fotografering och fordonsinformation, och använder sedan ett API från Verendus för att smidigt kunna publicera objekten till vår hemsida, berättar Julia.

Ett vinnande samarbete

Både Vincents och Verendus delar filosofin om att jobba smartare, inte hårdare. Om en process går att förenkla så vill Vincents göra det, och Verendus vill utveckla funktioner som stöttar till det. Julia lyfter att samarbetet med Verendus alltid har fungerat bra, och att supporten aldrig är långt borta om verksamheten stöter på hinder. 

De är supersnabba på att svara, en stor eloge till dem. Jag brukar föredra att mejla för att kunna bifoga en bild med det jag behöver hjälp med, och jag får oftast ett svar inom en timme, avslutar Julia.

“Verendus är ett stort stöd för att inget ska hamna mellan stolarna. Det är ett väldigt användarvänligt och smidigt program, där alla kommer åt allting. Sedan är de alltid så trevliga och hjälpsamma när jag kontaktar supporten. Jag vet att Användarstödet finns där man kan titta på videos hur något fungerar, men jag tycker det är enklare att prata med någon som förklarar, så kan jag ställa frågor längs samtalets gång!"

  • Therese Clarélius, back-office/reservdelsansvarig på Vincents

"På varje intaget fordon har våra tekniker 250 punkter att fylla i enligt vårt testprotokoll, som ligger till grund för vår checklista och varudeklaration. Därefter tar vi fram ett kostnadsförslag om det är något restarbete som behövs göras. Exempelvis om en vattenpump har gått sönder, har vi den hemma eller behöver den beställas, och vad tar den i tid att byta? Det stämplar vi in i Verendus och det underlättar verkligen för vårt arbetsflöde  

Claudio Covarrubias, verkstadschef på Vincents 

Tack för förtroendet och att vi fick komma på besök!

Läs mer om de produkterna som Vincents använder:

Affärsstöd, Verkstad, ButikBilvision

Boka demo!

Boka demo

Vi visar gärna hur du kan jobba smartare. Fyll i formuläret så visar vi dig fördelarna med Verendus!

Håll dig uppdaterad och få senaste nytt från Verendus – prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Till toppen av sidan