Som samarbetspartner till Norboat, riksförbundet för båtbranschen i Norge, deltog Verendus på branschdagen Marena i Oslo. Här samlades flera återförsäljare och branschaktörer för att diskutera de utmaningar och möjligheter som båtbranschen står inför.
– Som partner till Norboat sätter vi stort värde på att delta här på Marena och ta pulsen på båtmarknaden och se vilka trender som kommer, och alla möjligheter vi har framför oss, säger Sven Roger Odden, Head of Norway på Verendus.
Ett tydligt tema under dagen var digitaliseringen och de förändrade köpbeteenden som följer i dess spår. Flera av föreläsarna på Marena menar att båthandlarna kommer att behöva anpassa sig för att kunna möta morgondagens köpare.
– Med en ökad digitalisering så förväntar sig dina kunder också en mer digital kontakt och ökad tillgänglighet och med Verendus smarta webbaserade lösningar kan du hålla den digitala kontakten med dina kunder och på så vis öka kundnöjdheten, menar Sven Roger Odden.
Att driva en marin verksamhet idag innefattar ofta båtförsäljning, verkstad, butiksförsäljning och ibland även uthyrning. Ett digitalt arbetssätt skapar förutsättningar för bättre planering och rutiner som skapar både en ökad lönsamhet och en smidigare kundupplevelse för slutkunden.
– Verendus finns här för att hjälpa dig, innan båtsäsongen drar i gång på allvar igen kan det vara ett bra tillfälle att se över dina processer för att stå bättre rustad när det blir högre aktivitet på marknaden igen, avslutar Sven Roger Odden.