Europas största Yamaha-anläggning väljer Verendus

Lorem ipsum dolor sit amet

Yamaha Center Haninge är fritidsfordonshandlaren där kunderna erbjuds snabb och tillgänglig service, stora utställningar - och såklart alla tänkbara produkter som rör Yamaha. När det var dags att byta affärssystem föll valet på Verendus och modulerna Affärsstöd, Verkstad och Butik. Som ny kund till oss passade vi på att besöka dem precis innan högsäsongen, för att se hur övergången till Verendus har fungerat.

Trots att det redan gått 5 år sedan Yamaha Center flyttade in, så doftar det nästan som nytt i den jättelika hallen med glasväggar som tornar upp sig i det nybyggda området Albyberg, strax utanför Stockholm. Flera rader med båtar och vattenskotrar står uppställda i anläggningens högra del, och ger besökaren känslan av att promenera runt på en båtmässa snarare än i en butik. I vänstra delen huserar en komplett utställning av Yamahas motorcykelprogram, ATV och motorcrosscyklar samt ett litet urval av begagnade modeller.

– Utöver försäljning av fordon erbjuder vi också verkstad där vi servar alla Yamahaprodukter inom båt och MC, ATV eller vattenskoter och båtmotorer. Totalt är vi ett gäng på fem säljare här, ungefär 10 mekaniker i verkstaden, samt 2 killar på heltid som ansvarar för inköp och försäljning av reservdelar, berättar platschefen Patrik de Vos samtidigt som han passerar båtutställningen som spänner över flera olika Yamahabaserade modeller; bland annat Buster, Finnmaster och Husky.

Patrik de Vos, platschef 

Nytt affärssystem, nya arbetssätt 

Yamaha Center Haninge ingår i BEWA-gruppen tillsammans med tre anläggningar till; Örnsköldsvik, Sundsvall och Danderyd. För en fritidsfordonshandlare av den här storleken krävs ett affärsstöd som klarar av att hantera verksamhetens olika delar - från försäljning till verkstad. När Yamaha Center förstod att det affärssystem de lutat sig mot i 10 år skulle sluta underhållas, föll sig valet ganska naturligt på Verendus. 

– Det tidigare systemet skulle sluta att servas och utvecklas, så vi var helt enkelt tvungna att hitta ett annat. Alternativet var att bygga ett nytt, men det skulle bli väldigt kostsamt. Vi pratade med en kille i Skåne, som höll på att bygga en utveckling på det vi hade tidigare, men det var ett enmansföretag och det kändes för osäkert helt enkelt. Verendus är ju något som vi vet att många i branschen kör och vi kände oss tryggare i det, berättar Patrik.

Att genomföra ett skifte till ett nytt affärssystem är inget som görs i en handvändning, oavsett bransch. För en fritidsfordonshandlare är det extra viktigt att byta under lågsäsong, när sommarens friluftsliv fortfarande ligger långt bort. Efter en introduktionsutbildning med Verendus i december, är förhoppningen nu några månader senare att vara tillräckligt varma i kläderna för högsäsongen som strax drar igång.

– Försäljningsmässigt ser vi massor med positiva saker med Verendus, och det blir ett enklare arbetsflöde för våra säljare. Till exempel det här med offerter är väldigt smidigt, hur man lägger upp offerter, följer upp dem och enkelt konverterar dem till affärer. Men vi befinner ju oss i ett tidigt skede just nu, och kommer förhoppningsvis bli ännu mer effektiva när vi vant oss vid det nya arbetssättet som ett nytt affärssystem innebär, menar Patrik.

Trots att Yamaha Center ser en del förbättringspotential i vissa funktioner, är Patrik ändå nöjd med beslutet att låta Verendus bli den nya helhetslösningen för de 4 anläggningarna.

– Det finns inget annat system att jämföra med egentligen, om du tittar på vad det kostar och vad det levererar. För en fritidsfordonshandlare är det ju det bästa systemet på marknaden just nu. 

Enkelt och snabbt, från offert till kontrakt  

I ett kontor intill båthallen sitter Ludwig Sagner, som sålt båtar på Yamaha Center sedan 2018.

– Då började jag faktiskt med att jobba med reservdelarna, här är det ganska naturligt att börja just där för då lär man sig mycket om Yamaha som varumärke, och det har man nytta av nu när man säljer båtarna att man kan den tekniska biten.

Hur använder du Verendus som säljare? 

– Egentligen till allt möjligt; när jag säljer båtar och ibland även reservdelar, skapar verkstadsordrar, köper in fordon... Men primärt handlar ju mitt jobb om att göra offerter och kontrakt. Och där har försäljningsbiten definitivt förbättrats. Det är väldigt smidigt att gå från offert till kontrakt – man bara väljer ett utav våra fordon, och det skapas en offert där du bara klickar på mailknappen för att kunna skicka över den till kunden. Du får sedan en tydlig översikt på alla offerter och kan få över dem till ett kontrakt snabbt.

På datorskärmen visar Ludwig flödet på Verendus startsida, och berättar samtidigt som han klickar runt.

– Den här översikten på nyhetsflödet är bra, det är väldigt att lätt att hitta det du behöver. Det här gillar jag också - filialstödet - där man kan kolla på de andra anläggningarna och se hur det går i försäljningen för dem. Jämfört med tidigare är det också enklare nu att hitta kontrakt, och att komma åt de andra säljarnas kontrakt eller offerter vilket underlättar om någon av oss är sjuk.

Finns det några nya funktioner som ni inte haft tidigare som du uppskattar?  

Ja, till exempel digital signering via Scrive, det är väldigt skönt att slippa papper och man kan också sälja via distans. Det går ju att använda även om kunden fysiskt är på plats för att det är smidigt, men dit har vi inte kommit än och jag upplever också att många tycker det är lite symboliskt att få skriva på ett papper om man gör affären här, menar Ludwig.

En annan skillnad mot förr är supporten, eftersom vi tidigare i stort sett inte hade någon support alls. Nu fungerar det jättebra, ibland är det lite svårt att komma fram på telefon, men det svaras väldigt snabbt på mail och det fungerar ju lika bra egentligen.

Försäkringsärenden går lättare för verkstaden 

I verkstaden står Henrik Karlsson och skruvar på en Yamaha NIKEN med sina karaktäristiska dubbla framhjul. Henrik ansvarar över verkstadens drift, både på båt samt MC-sidan, och är den som skapar alla verkstadsordrar och monteringsordrar på nyfordon. Övergången till Verendus har fungerat smidigt tycker han, även om han medger att det är en bit kvar innan de fullt ut kommer att arbeta med programvaran i alla steg.

– Men jag tycker det är lättanvänt, och jag som inte är någon direkt datahacker har kunnat komma i gång ganska fort med att använda systemet. Den största förbättringen för mig är att systemet är sammankopplat med Bilvision där vi hämtar reg-nummer eller personuppgifter. Och det är en klar förbättring jämfört med tidigare, för det underlättar när vi gör vissa försäkringsjobb med självrisker och sådär, till exempel åldersavdrag på båt. Jag tar också betalt i kassan genom kassastödet vi har från Verendus och det är väldigt lätt. Det är nästan så det inte går att misslyckas, skrattar Henrik.

Olof Nilsson, Reservdelar/Tillbehör: 

”Min kollega Andreas och jag supportar verkstaden med reservdelar, vi beställer alla grejer de behöver och har hand om inköpen, både större och mindre. Ena stunden säljer jag en bricka för fem kronor till en kund, medan jag i nästa sitter och förhandlar om att köpa in batterier för 300 000 kronor.

Nu med Verendus på plats så är själva beställningsförfarandet både bättre och snabbare. Jag uppskattar också att gränssnittet är väldigt användarvänligt, och att det är mycket mer flexibelt än vårt tidigare system”.

Oskar Franzen, Försäljning Marin: 

”Jag jobbar med att göra offerter, kontrakt och att skapa arbetsordrar i Verendus. Det fungerar bra tycker jag. Om man tittar på det förra systemet, så var det väldigt bra men det var ett rent ut sagt ett helvete att lära sig. Och där är Verendus mycket enklare och mer självförklarande.

Jag kommer från fordonsbranschen innan och har jobbat i diverse olika system, och det här är ju ett av de mer självförklarande systemen som finns”.

Tack för förtroendet och att vi fick komma på besök!

Läs mer om de produkterna som Yamaha Center använder:

Affärsstöd, Verkstad, Butik, Scrive, Bilvision

Fler nyheter

Boka demo!

Boka demo

Vi visar gärna hur du kan jobba smartare. Fyll i formuläret så visar vi dig fördelarna med Verendus!

Håll dig uppdaterad och få senaste nytt från Verendus – prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Till toppen av sidan